
توسط جولیت ویکفیلد
در اوایل امسال، من یک مقاله ژورنالی با یکی از دانشجویان سال سوم پروژه خود منتشر کردم که بر اساس داده هایی بود که دانشجو در طول پروژه خود به دست آورد. این پروژه پیشبینیکنندههای روانشناختی اجتماعی تمایل افراد به دریافت واکسن علیه کووید-19 را بررسی میکند (دادههای جمعآوریشده در اواخر سال 2020/اوایل سال 2021، زمانی که افراد بسیار کمی در بریتانیا واکسینه شدهاند). به طور خاص، ما پیش بینی کردیم که احساس تعلق شرکت کنندگان به (یا شناسایی (ج) جامعه محلی آنها به طور مثبت تأیید آنها را از این ایده که آنها احساس وظیفه نسبت به جامعه خود برای واکسیناسیون دارند، پیش بینی می کند و به نوبه خود این احساس وظیفه به طور مثبت قصد آنها را برای واکسینه کردن پیش بینی می کند. خوشبختانه، دادهها از پیشبینیهای ما پشتیبانی میکنند: میتوانید در مقالهای که من نوشتم درباره این تحقیق بیشتر بخوانید.
به جای نوشتن بیشتر در مورد این مطالعه خاص، در این پست وبلاگ به طور کلی در مورد روند انتشار تحقیقات توسط دانشجویان پروژه با سرپرست پروژه خود فکر خواهم کرد. انتشار تحقیق پروژه دانشجویی قطعاً مزایای زیادی هم برای دانشجو و هم برای استاد راهنما دارد. برای دانشآموز، توسعه مهارتهایی که از یادگیری در مورد فرآیند انتشار به دست میآید (از جمله نحوه نوشتن تحقیق برای انتشار، نحوه انتخاب مجله و نحوه ارسال مقاله به آن، نحوه برخورد با رد مجله، و نحوه پاسخ دادن به نظرات داوران) در صورتی که بخواهند شغلی را در دانشگاه شروع کنند بسیار ارزشمند است. همچنین داشتن یک نشریه در هنگام درخواست برای تحصیلات تکمیلی یا دکترا عالی به نظر می رسد. این نشریه همچنین به رزومه استاد راهنما کمک خواهد کرد، اما شاید مهمتر از آن، شواهدی مبنی بر توانایی آنها در نظارت، تشویق و راهنمایی موثر دانش آموزان ارائه دهد.
با این وجود، برخی از مشکلات احتمالی در انتشار تحقیقات دانشجویی وجود دارد. شاید مهمتر از همه، سرپرست اطمینان حاصل کند که دانش آموز مالک پروژه است و تصمیمات کلیدی را می گیرد (البته با حمایت و راهنمایی استاد). این بدان معنی است که یک استاد راهنما هرگز نباید دانش آموز را به سمت یک پروژه تحقیقاتی سوق دهد زیرا آنها انتظار انتشار دارند: دانش آموز و استاد راهنما باید با هم همکاری کنند تا پروژه ای را توسعه دهند که دانش آموز از آن راضی باشد. از سوی دیگر، یک دانشآموز نباید پروژهای را با این انتظار شروع کند که به ناچار منجر به انتشار میشود: انتشار تحقیق یک پروژه دانشجویی نسبتاً غیرعادی است.
جای تعجب نیست که بسیاری از ویژگی های یک گزارش پروژه دانشجویی خوب نیز از ویژگی های یک تحقیق منتشر شده است.
با در نظر گرفتن این مشکلات احتمالی، اگر دانشجویان و سرپرستان آنها بخواهند شانس انتشار پروژه دانشجویی را افزایش دهند، چه کاری می توانند انجام دهند؟ جای تعجب نیست که بسیاری از ویژگی های یک گزارش پروژه دانشجویی خوب نیز از ویژگی های یک تحقیق منتشر شده است. آنها عبارتند از:
- یک دلیل روشن برای تحقیق، به این معنی که پروژه به طور محکم در ادبیات قبلی مرتبط ریشه دارد. مقدمه باید برای خواننده روشن کند که قبلاً چه کاری در این زمینه انجام شده است و چگونه مطالعه حاضر بر روی آن اثر به شکلی معنادار ساخته یا بسط خواهد داد.
- یک مطالعه خوب طراحی شده که نشان میدهد محققان مسائل رویهای مهم را در نظر گرفتهاند (به عنوان مثال، نحوه انتخاب و استخدام شرکتکنندگان، نحوه تصمیمگیری حجم نمونه، کنترل کردن متغیرهای بالقوه مهم کنترل و نحوه شناسایی آنها، نحوه اندازهگیری مواد انتخاب شده برای استفاده در مطالعه و محل به دست آوردن آنها و غیره)
- انتخاب و اجرای مناسب تکنیک تحلیلی و گزارش واضح یافته ها.
- یک بخش بحث متفکرانه که در آن محققان در مورد مفاهیم گستردهتر یافتههای خود و همچنین نقاط قوت، محدودیتها، جهتهای آینده و کاربردهای عملی کار خود را در نظر میگیرند.

پس از خواندن این مطلب، اگر دانش آموزی علاقه مند به انتشار پروژه خود باشد، چه باید بکند؟ اولین قدم صحبت با مدیر پروژه است. استاد راهنما می تواند امکان انتشار را با دانش آموز بررسی کند و مراحل بعدی احتمالی را در نظر بگیرد. برخی از مجلات در انتشار تحقیقات مقطع کارشناسی تخصص دارند، بنابراین این ممکن است گزینه ای برای بررسی باشد، و همچنین گزینه ای برای ارسال تحقیقات خود به مجلات اصلی تر در حوزه موضوعی. دانشجو احتمالاً باید پروژه تحقیقاتی خود را قبل از شروع همکاری با استاد راهنما بر روی مقاله ای که بر اساس این تحقیق است، ارسال کند، بنابراین توجه داشته باشید که این امر ممکن است سرعت را کاهش دهد (بنابراین، دانشجو باید (حتماً به استاد راهنما ارائه دهد. یک آدرس ایمیل خارج از دانشگاه تا استاد راهنما بتواند پس از فارغ التحصیلی با دانشجو تماس بگیرد). همچنین مهم است که در مورد نحوه تقسیم کار صحبت کنید (به عنوان مثال چه کسی هر بخش از مقاله را می نویسد، چه کسی تصحیح را انجام می دهد، چه کسی استنادها و منابع را تصحیح می کند، و غیره). در این رابطه، بحث در مورد ترتیب نویسندگان مقاله در مراحل اولیه حیاتی است (به طور کلی در روانشناسی اولین نویسنده مقاله کسی است که بیشترین نقش را در کار ایفا می کند و این گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد. در همکاری دانش آموز/سرپرست تعیین کنید، بنابراین گفتگوی صادقانه در مورد این امر ضروری است).
در نهایت، لازم به ذکر است که نرخ رد مقالات مجلات معمولاً بسیار بالا است و رد شدن را به یک نتیجه احتمالی برای بسیاری از دانشجویان تبدیل می کند (این اغلب در مورد دانشگاه نیز صادق است!). حتی اگر مقاله ای در نهایت برای انتشار پذیرفته شود، داوران همتا به احتمال زیاد ابتدا درخواست تجدید نظر خواهند کرد. نتیجه ارسال هر چه که باشد، سرپرست نقش مهمی در کمک به دانش آموز با ارائه راهبردهای مقابله ای و برجسته کردن گام های بعدی برای برداشتن دارد – اینها مهارت های کلیدی هستند که دانش آموز به یادگیری و توسعه آنها نیاز دارد.
بنابراین، به طور خلاصه، با کمی برنامه ریزی و آمادگی از طرف دانشجو و استاد راهنما، مطمئناً امکان دارد که یک دانشجو تحقیقات پروژه خود را برای انتشار ارائه دهد. اگر دانش آموزی هستید که تصمیم دارید کار خود را ارسال کنید، برای شما بهترین ها را آرزو می کنم و امیدوارم برای شما یک تجربه یادگیری مفید باشد!
درباره ژولیت
ژولیت یکی از اعضای گروه تحقیقاتی هویت اجتماعی، با گروه پژوهشی گروه ها، هویت ها و سلامت است. علایق پژوهشی ژولیت در رویکرد هویت اجتماعی و پیامدهای عضویت در گروه برای زندگی روزمره مردم است. و می توانید مقاله قبلی ژولیت در مورد ما، در مورد خواب و درمان اجتماعی را بخوانید.
یک رشته کلیدی از تحقیقات او شامل بررسی کمک و کمک طلبی از منظر هویت اجتماعی است، که شامل زمینه هایی می شود که در آن تراکنش های کمک مشکل ساز یا مورد انگ هستند، مانند بانک های مواد غذایی.