منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • بهترین ابزارها، سوالات و الگوهای مربیگری شغلی

بهترین ابزارها، سوالات و الگوهای مربیگری شغلی

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
بهترین ابزارها، سوالات و الگوهای مربیگری شغلی

تغییر شغل

تغییرات شغلی معمولاً شامل جابه‌جایی از یک شغل به شغل دیگر می‌شود، اما می‌تواند شامل ایجاد شغل نیز باشد، جایی که افراد نقش‌های موجود خود را شکل می‌دهند تا آنها را کامل‌تر کنند (یتس، 2021).

در هر صورت، تغییر شغل می‌تواند به آموزش گران‌قیمت نیاز داشته باشد و برای مدت کوتاهی احساس پسرفت حرفه‌ای در فرد ایجاد کند.

برای کسانی که انقباضات را تجربه می کنند، این ممکن است به ویژه صادق باشد. در کنار مواجهه با ترس هایشان، ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهند.

مربیان شغلی به مشتریان کمک می کنند چنین تغییراتی را به عنوان فرصت هایی با پتانسیل شادتر کردن و درگیر کردن طرف مقابل ببینند (یتس، 2021).

بازگشت به کار

این گروه اغلب شامل والدینی است که در حال بازگشت به حرفه خود هستند و هنگامی که به پایان وقفه شغلی خود می رسند از یک مربی کمک می خواهند.

پویایی خانواده معمولاً با این نقطه کاملاً تثبیت می شود، که اغلب به این معنی است که والدینی که در خانه می مانند، انتظار دارند که مراقب اصلی فرزندان باشند، حتی پس از بازگشت آنها به کار» (یتس، 2021، ص 284).

مکالمات شغلی اغلب شامل شناسایی اولویت ها است و احتمالاً شامل در نظر گرفتن ساعات کار، مکان و انعطاف پذیری است.

بازنشستگی

رسیدن به پایان یک حرفه می تواند ترسناک باشد، رفتن به قلمرو ناشناخته ای که در آن فرد باید انتخاب کند که آیا متوقف شود و کاملاً بازنشسته شود یا کاری را که همیشه می خواست انجام دهد (یتس، 2021).

یک مربی شغلی به فرد کمک می کند تا عزت نفس خود را حفظ کند یا دوباره به دست بیاورد و در نظر بگیرد که در آینده چه کاری می خواهد انجام دهد، در حالی که وضعیت مالی خود را در نظر می گیرد.

12 سوالی که باید از مشتریان آموزشی خود بپرسید

تغییرات در حرفه مربیگری

در اینجا چند سؤال در مورد بررسی ارزش ها، شناسایی منابع شخصی و ایجاد ایده های کاری وجود دارد (یتس، 2021).

1. سوالات تحقیق ارزش

  • به چه دلایل یا مسائلی بیشتر علاقه دارید و چرا؟
  • دوست دارید چه تأثیر یا میراثی از خود به جای بگذارید؟
  • اولویت های اصلی شما در زندگی چیست و چگونه با اهداف شغلی شما همسو می شوند؟
  • کدام محیط کاری یا فرهنگ شرکت بهترین ها را در شما به نمایش می گذارد؟

2. سؤالاتی برای کمک به شناسایی منابع شخصی

  • چه مهارت‌ها یا توانایی‌هایی دارید که دیگران اغلب آن‌ها را می‌شناسند و قدر می‌دانند؟
  • به زمانی فکر کنید که با یک چالش مهم روبرو شده اید. چگونه بر آن غلبه کردید و بر چه نقاط قوت شخصی تکیه کردید؟
  • از چه فعالیت‌ها یا کارهایی لذت می‌برید که باعث می‌شود زمان را از دست بدهید؟ این به شما در مورد استعدادهای طبیعی شما چه می گوید؟
  • ویژگی های شخصیتی شما از چه راه هایی به موفقیت شما در زمینه های خاص کمک می کند؟

3. سوالات برای ایجاد ایده برای کار

  • اگر محدودیتی وجود نداشت چه شغلی را انتخاب می کردید و چرا؟
  • سرگرمی ها یا علایق شما خارج از کار چیست؟
  • اگر منابع و پشتیبانی نامحدودی داشتید، چه کارآفرینی یا کسب و کاری را شروع می کردید؟
  • به مواقعی فکر کنید که بیشترین احساس هیجان و انرژی را داشتید. آیا نقش های شغلی یا صنایعی وجود دارد که احساسات مشابهی را برانگیزد؟

در انتخاب شغل باید چندین نکته را مد نظر قرار داد. تمرین ها، ابزارها و کاربرگ های زیر می تواند کمک کننده باشد.

ارزیابی “آرزوهای” زندگی و شغلی

این ارزیابی خواسته‌های زندگی و شغلی پنج سؤال می‌پرسد تا به مشتریان کمک کند هنگام ارزیابی گزینه‌های شغلی احساس هدف خود را در نظر بگیرند.

  • تجارب زندگی شما چگونه با پیشرفت شغلی شما ارتباط دارد و آن را شکل می دهد؟
  • چه چیزی به زندگی شما معنا می بخشد؟
  • دوست دارید چه نوع زندگی بسازید (مثلاً تعادل بین کار و زندگی، زمان صرف شده در سفر و غیره)؟
  • دوست دارید چه چیزی را از طریق کار خود بیان کنید؟
  • چه جنبه‌هایی از کار یا روش‌های کار به شما اجازه می‌دهد تا به بیان اینکه چه کسی هستید نزدیک‌تر شوید؟

پیش نمایش شغلی

قبل از انتخاب مسیر شغلی، مفید است که آینده خود را در نظر بگیریم.

اگر مسیری را که فکر می‌کردیم و حرفه رویاهای خود را داشته باشیم، ممکن است به نظر برسد، چه حسی داشته باشد و چه شکلی باشد (یتس، 2021)؟

از کاربرگ تجسم شغلی با مشتریان خود برای کشف این رویاها استفاده کنید.

اولین سوالات چارچوب

از چارچوب FIRST برای درک مرحله فعلی توسعه مشتری استفاده کنید.

  • تمرکز: چقدر گزینه های شغلی خود را محدود کرده اید؟
  • اطلاعات: چقدر در مورد گزینه های شغلی که در نظر دارید مطلع هستید؟
  • واقع گرایی: فکر می کنید چقدر در مورد توانایی ها و محدودیت های بیرونی خود (مثلاً بازار کار) واقع بین هستید؟
  • محدوده: چقدر از طیف گزینه های موجود آگاه هستید؟
  • تاکتیک: مراحل عملی برای دستیابی به هدف(های) شغلی خود را تا چه اندازه توسعه داده اید؟

پاسخ ها به مربی شغلی کمک می کند تا ارزیابی کند که مشتری در مسیر شغلی خود کجاست.

در مورد استفاده از پلتفرم ها و اپلیکیشن های آنلاین توجه داشته باشید

پلتفرم های یادگیری آنلاین

برای جلوگیری از صرف زمان زیاد برای کارهای اداری و دور کردن تمرکز از مشتریان، استفاده از دیجیتالی شدن می تواند فرصتی برای خودکارسازی و گسترش کسب و کار آموزش حرفه ای شما ایجاد کند.

در حالی که پلتفرم‌های مربیگری دیگری در دسترس هستند، Quenza توسط روانشناسان، درمانگران و مربیان توسعه داده شد تا ابزاری قدرتمند و با کاربری آسان برای موارد زیر ارائه دهد:

  • با ارسال تمرین ها، فعالیت ها و مراقبه های آنلاین، تعامل مشتری را افزایش دهید
  • با محتوای انگیزشی همگام‌سازی خودکار، از جمله ویدیوها، پیوندهای پادکست و مقالات، مشتریان را الهام بخش کنید
  • تکمیل فعالیت را ردیابی کنید و شناسایی کنید که در آن تمرکز بیشتری لازم است
  • به طور خودکار بازخورد جمع آوری کنید تا خدمات ارائه شده را بهبود و اصلاح کنید

مهمتر از همه، خدمات را می توان برای دسترسی بیشتر و سودآوری به محصول تبدیل کرد.

بهترین منابع از PositivePsychology.com

ما منابع زیادی برای مربیان شغلی داریم که از افراد و گروه‌هایی که وارد، خروج یا نقل مکان می‌کنند به محل کار حمایت می‌کنند.

منابع رایگان ما شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی مشاوره شغلی
    با درخواست از مشتری برای ارزیابی هر یک از عبارات، مربی شغلی می تواند مداخلات موجود و آینده را بهبود بخشد.
  • برنامه اقدام شغلی
    وقتی به دنبال آرزوهای شغلی هستید، تقسیم اهداف بزرگتر به وظایف و اقدامات کوچکتر مفید است.

نسخه‌های پیشرفته‌تر ابزارهای زیر با اشتراک در بسته ابزار روان‌شناسی مثبت © موجود است، اما در زیر به اختصار توضیح داده شده است.

  • تخته دارت اولویت
    زندگی کاری ما ممکن است پر هیجان باشد. مشغول بودن همیشه به معنای سازنده بودن نیست، به خصوص اگر روی کارهای اشتباه تمرکز کنیم.

چهار مرحله زیر را برای بهبود عملکرد محل کار امتحان کنید:

    • مرحله اول – لیست تمام کارهای موجود در لیست کارهای خود را فهرست کنید.
    • مرحله دوم – هر کدام را اولویت بندی کنید. چقدر فوری و چقدر مهم است؟
    • مرحله سوم – طرح کلی از دارت ها را ترسیم کنید و وظایف را اضافه کنید. فوری ترین و مهم ترین آنها را نزدیک مرکز قرار دهید.
    • گام چهارم – روز، هفته و ماه را در حول و حوش وظایفی که نزدیک به مرکز هدف هستند برنامه ریزی کنید.
  • پنج P از اولویت های کاری
    هنگام ایجاد تغییرات شغلی، باید مشخص کنیم که به دنبال چه چیزی هستیم.

نگاه کردن به پنج P می تواند کمک کند:

    • مردم – دوست دارید با چه کسی کار کنید (در صورت وجود)؟
    • مکان – کجا می خواهید کار کنید؟
    • پروژه ها – چه نوع پروژه ها و وظایفی را ترجیح می دهید؟
    • فرآیند – روش های ترجیحی شما برای کار چیست؟
    • قدرت ها – دوست دارید از چه نقاط قوت و مهارت هایی در محل کار استفاده کنید؟

در پاسخ به سوالات مربیگری فکر کنید و بینش هایی را که در مورد انتخاب شغل ارائه می دهند را در نظر بگیرید.

گرفتن پیغام خانگی

چه در حال آماده شدن برای اولین شغل خود باشید، چه در موقعیت فعلی خود گیر افتاده باشید یا با اخراج یا بازنشستگی روبرو شوید، یک مربی حرفه ای می تواند به شما کمک کند.

برخلاف مشاوران، مربیان شغلی معمولاً بر اهداف فعلی و آینده و چگونگی دستیابی به آنها تمرکز می کنند.

به این ترتیب، آن‌ها ارزش‌ها و حوزه‌های زندگی را که برای مشتری حیاتی هستند، در نظر می‌گیرند و از او در یافتن تعادل مناسب بین کار و زندگی و نقشی که باعث مشارکت و علاقه می‌شود، حمایت می‌کنند.

ابزارهای زیادی برای کمک به مربیان شغلی و مشتریان آنها وجود دارد، از جمله مدل های GROW و OSCAR، که به تجزیه اهداف مهم و دلهره آور به قطعات قابل کنترل تر کمک می کند.

در نتیجه، مشتریان راه‌های جدیدی برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی خود، پیوند مجدد کارشان با ارزش‌هایشان، و ایجاد شفافیت و جهت‌گیری برای شغل خود پیدا می‌کنند.

چرا برخی از ابزارهای مورد بحث در مقاله را امتحان نمی کنید؟ مسیری از مداخلات ایجاد کنید که به مشتریان کمک می کند مشاغل بالقوه را تجسم کنند و ارزش ها و نقاط قوتی را شناسایی کنند که می تواند از تحول حرفه ای آنها حمایت کند.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. فراموش نکنید که سه تمرین آموزشی شغلی و شغلی ما را به صورت رایگان دانلود کنید.